Wednesday, November 20, 2013

Kembara Taiwan - Bhg 2




Good morning from Taipei!

Hari pertama workshop lebih kepada pengenalan diri dan organisasi serta pengenalan kursus. Dapat berkenal-kenal dengan para peserta dari 10 buah negara. Macam biasa lepas sesi perkenalkan diri, lecture bermula. Penerangan asas dulu, hari pertama la katakan.


 Kelas.


Disini pukul 6 dah gelap macam pukul 8. Hari ni juga ada welcoming dinner untuk semua peserta. Aku awal-awal dah declare aku ni vegetarian (hahaha) dan minta hidangan sayuran atau seafood saja.

Tengok saja la menu yang dihidangkan:

Pork. Pork everywhere.


Malamnya aku dan geng dari negara-negara lain ke Shilin Night Market. Banyak pasar malam di seluruh Taiwan, tapi Shilin di Taipei ialah yang paling besar dan paling meriah. Pergi ke sana naik MRT. Lebih murah dan lebih pantas. 

Taipei ialah sebuah bandaraya yang mesra pelancong. Hampir semua papan tanda disini dalam dua bahasa dan memudahkan pergerakan. Orang Taiwan juga boleh berbahasa Inggeris, walaupun sebutan agak hancur. Jauh beza dengan situasi semasa aku di Beijing dulu.


Lautan manusia di Shilin.


Beli ikan guna tangguk.


Aku masih tak tau apa gerai ni jual.


Apa ada di Shilin? Secara asasnya tak jauh beza dengan pasar malam kat Malaysia ni. Pakaian, aksesori telefon, makanan dan ntah apa-apa lagi. Cuma sedikit saja barangan yang membuat nampak unik. Harga pun tak mahal mana, lebih kurang je dengan Malaysia.

Pasar malam ni ditutup tengah malam. Sempat la pusing-pusing kejap dan beli apa yang berkenan di mata. Aku pun tak membeli sangat, cuma lebih kepada merasai pengalaman.




Berakhir hari pertama workshop.

No comments: