Wednesday, August 7, 2013

Selepas Sebulan




Hari ini 7 Ogos 2013. Genap sebulan Eskandar Dzulkarnain dilahirkan dan genap sebulan jua aku bergelar seorang ayah. Ada perubahan? Of course!

  • Banyak ucapan tahniah dan kesyukuran yang kami terima selepas kelahiran Eskandar. Dan hampir semua kawan-kawan yang dah ada anak turut ucap "selamat berjaga malam". Awalnya aku sekadar senyum dan faham. Tapi bila dah alami, hahaha horror gak rupanya. Perasaannya lagi liat dari nak bangun sahur. Tapi mengenangkan cahaya mata sendiri, Alhamdulillah semuanya lancar. 
  • Aku perasan berat badan aku turun sikit. Besar kemungkinan pasal tak cukup tidur dan juga sebab bulan Ramadhan. Ada gak beberapa rakan yang tegur, tapi aku layan je la. Bila timbang, sah turun 3 kg. Haha thanks Eskandar :p 
  • Sejak dah jadi ayah, mula juga kenal dengan jenama Fiffy, Medela, Spectra3, PetPet dan ntah hapa hapa lagi jenama barangan baby. Puas jugak la nak buat reserach nak dapatkan barangan yang berbaloi dan berkualiti untuk Eskandar. 
  • Sebulan juga aku tak sempat bercukur. Dah macam rumput karpet bulu kat pipi aku ni hahaha.
  • Sekali tu aku bawa satu family berbuka diluar. Habis separuh kereta dengan barang Eskandar je. Fuhh ada hikmah juga aku eksiden bulan 11 aritu. Kalau kereta lama aku tu memang konfirm takkan muat.
  • Buat satu akaun Facebook khas untuk Eskandar. Disitu aku masukkan gambar-gambar dia sebagai memori membesar. Aku tak mahu banjiri akaun aku dengan gambar bayi. Aku tahu itu sangat annoying pada rakan-rakan yang belum berkahwin & yang belum dapat rezeki. Aku jua salah seorang seperti mereka sebelum dikurniakan rezeki.
  • Esok hari raya Aidilfitri. Baju raya aku recycle je tahun lepas punya. Fokus lebih untuk barang-barang baby. Sapa peduli pun kalau recycle baju kan?
  • Semua plan travel tahun ni aku batalkan. Ada dua tiga destinasi yang dirancang tapi aku tunda hingga Eskandar boleh naik kapal terbang. Tak kemana la aku tahun ni. Kecuali 24 Ogos nanti hehehe...
  • Sejak dah jadi ayah ni aku sangat tersentuh hati bila dengar lagu Mockingbird nyanyian Eminem. Feeling dah lain. Boleh bikin nangis woo...



Apa pun, kehidupan memang sudah mula berubah. Dan perubahan ini insya Allah bakal mematangkan kami dalam segala aspek. 7 tahun kami menunggu, dan akhirnya rezeki tiba jua. Apa yang boleh aku kata, semua orang ada rezekinya. Cuma masa bakal menentukan insya Allah.

Dan di kesempatan ini juga aku nak ucap Selamat Hari Raya Aidilfitri, Maaf Zahir & Batin!

1 comment:

Mr.Ein said...

harta yang tak ternilai :)