Thursday, May 30, 2013

Roadtrip Pantai Timur - Bhg. 2


Roadtrip bermula selepas checkout dari hotel dan terus ke destinasi seterusnya: Terengganu. Tapi bukan terus ke Kuala Terengganu sebaliknya aku pergi ke satu lagi destinasi yang dah lama aku teringin nak jejak:

Tasik Kenyir.








Memang cantik dan tenang disini. Walaupun jalan nak masuk agak jauh dan menyeramkan (tiada lampu jalan), namun memang berbaloi kalau nak lepak sini 2-3 malam dan relaks. Lagi best kalau anda suka memancing. Aku takde kesabaran nak memancing :p

Aku sampai disitu dalam jam 4.30 petang. Dari jalan besar nak cecah Tasik Kenyir dalam 40 minit drive. Oleh kerana aku tak bercadang nak bermalam situ (harga mahal woi) dan jalan masuk langsung takde lampu, aku bergerak ke Kuala Terengganu dalam jam 6 petang. Insya-Allah aku akan kembali ke Tasik Kenyir lagi. Maybe lepak 1-2 malam.

Bermalam di Pantai Batu Burok, Kuala Terengganu.

Destinasi pertama keesokan hari ialah Taman Tamadun Islam. Teringin nak melawat Masjid Kristal dan replika-replika masjid seluruh dunia di sini.



Masjid Kristal


 Masjid As Sakhra, Palestin


 Masjid Sulemaniye, Turki


 Masjidil Haram, Mekah


Aku tak ingat berapa jumlah keseluruhan replika masjid kat sini, tapi tak larat aku nak amik gambar semua. Mana yang sempat je la. Ada beberapa replika yang turut menyediakan ruang tayangan video dan ruang pameran artifak untuk menambah info.

Tapi sebenarnya yang paling menarik perhatian aku ialah cycle buggy yang aku sewa ni. Mana nak beli eh? Cambest lak :p


Cycle buggy!


3-4 jam juga aku habiskan disini. Tapi rasa macam tak cukup gak pasal masih banyak monumen yang belum aku belek betul-betul. Takpe, boleh je nak datang lain kali.

Waktu pun dah tengahari, kebetulan member sekolah pulak ada kat rumah mertua dia kat Pasir Panjang, so terus je lah kesana. Thanks for lunch bro!


 Kampung style!

Warning: jagan makan melampau bila nak drive jauh di waktu cuaca panas. Mengantuk woi.

Lalu di Pantai Kuala Abang, nampak cambest je tido tei pantai. So stop la kejap tidur dulu.





Next and final pitstop: Cherating. Sekadar nak lelapkan mata dan rehatkan badan sebelum terus kembali ke Kuala Lumpur.









No comments: