Friday, November 30, 2012

Review - Life of Pi




Aku tak ingat bila aku baca novel karya Yann Martel ni. Karya ini juga antara novel yang dikatakan sebagai "mustahil" untuk difilemkan, sama seperti novel Perfume: Story of A Murderer dulu. Sekali lagi Ang Lee membuktikan mengapa dia adalah antara pengarah terbaik masa kini.

Mengisahkan perjalanan hidup Pissing Piscene Molitor Patel (Pi), satu-satunya yang terselamat dari  ribut yang menenggelamkan kapal yang turut mengorbankan keluarga dan haiwan zoo dari India ke Kanada. Dalam usahanya untuk terus hidup (bersama seekor harimau Bengal), dia juga berusaha mencari makna kehidupan dan kepercayaan kepada tuhan.

Antara filem terbaik pernah aku tonton. 

Tuesday, November 27, 2012

World of Coffee by illy




Weekend lepas aku dapat jemputan menghadiri bengkel World of Coffee by illy. Bengkel selama 2 jam ni dijalankan di Universita Del Caffe (Universiti Kopi???), Phileo Damansara.

Sebagai penggemar kopi, sudah tentu aku teruja. Asyik minum kopi je, kali ni nak tahu lebih lanjut gak pasal kopi.




Sebagai pengenalan, kami diberi pengenalan dan sejarah biji kopi dan jenis-jenis kopi yang ada. Yang aku tau selama ni cuma Arabica dgn Robusta je, rupanya banyak jenis lagi. Antara fakta yang aku pelajari;


  • 10 gram kafein boleh membunuh, tapi sebanyak 200 cawan kopi diperlukan untuk dapat 10 gram kafein. So setakat minum 2-3 cawan sehari tu insya-Allah tak keracunan kafein :p
  • Suhu, masa proses, tahap tekanan, kualiti biji kopi semuanya memainkan peranan berbeza. Sedikit perubahan akan membawa rasa yang berlainan.
  • Espresso = express order. Jenis kopi yang paling cepat disediakan.
  • Proses menghasilkan kopi dah macam eksperimen sains Form 5. Bukan sekadar taruk kopi dan curah air panas. Ada proses Drip, French Press, Japanese Siphon etc etc. Best gak hahaha





Terima kasih kepada Espressamente illy Malaysia yang buat bengkel ni dan ThirstMag yang jemput aku.


Monday, November 26, 2012

Poskad: Delhi & Krabi



Satu dari Delhi, India & satu dari Krabi, Thailand.

Thanks Hasina & Mala! :D