Saturday, January 28, 2012

Kembara Cambodia - Day 2

Hari menjelajah Angkor Archaeological Park tiba jua. Bangun awal, breakfast dan tunggu tuk-tuk datang pukul 7 pagi. Sebenarnya boleh juga untuk pergi seawal 5 pagi nak tengok sunrise di Angkor Wat, tapi bukankah tidur itu suatu nikmat? hehehe....

Tiket masuk Angkor Archaeological Park untuk satu hari ialah USD20. Siap amik gambar lagi kat pass masuk tu. Mula-mula ingatkan terus pergi Angkor Wat, tapi brader tuk-tuk tu nasihatkan pergi Bayon Temple untuk elak crowd ramai di Angkor Wat waktu pagi. 



Perhentian pertama ialah South Gate of Angkor Thom. Kira pintu masuk la ni.

Sekejap je kat sini, terus ke Bayon Temple. Yang ni memang besar dan penuh dengan menara bermuka empat. Setiap satu muka menghala ke timur, barat, utara dan selatan. Kira dewa diorang ni ada mata di segenap alam la kot. 
 

Bayon Temple memang besar. Tapi tak terlalu tinggi. Boleh lagi panjat sampai ke puncak.

Seterusnya, ke Baphuon Temple. Yang ni lebih besar dan tinggi dari Bayon Temple. Jalan masuk aje dah 200 meter. 



Temple ni bertingkat-tingkat. Tangga yang disediakan pulak sangat la curam. Nak naik dan turun kena mengetam, takut hilang balance. Mencungap gak sampai ke atas sekali.

Sayangnya kat atas tu ada satu lagi tingkat, tapi ditutup. Takut roboh kot.



Perjalanan diteruskan ke Phimeanakas Temple lak. Penuh dengan patung singa yang dah pecah. Ada juga yang yang masih elok dan berlumut.

Next, Elephants Terrace. Ni asalnya pintu masuk utama sebelum mengadap raja. Penuh dengan ukiran gajah dan lambang kekuatan tentera Khmer dulu.

Last sekali, Leper King Terrace. Dikatakan dulu ada dua raja Khmer yang berpenyakit kusta dan terpaksa diasingkan dari pembesar istana. Dan disinilah tempat diorang bersemayam. Agaknya kot.

Selesai dengan kompleks situ, sambung naik tuk-tuk terus ke Ta Keo Temple. Temple ni adalah satu-satunya temple yang tak pernah siap dibina. Besar jugak la. Tak larat nak pusing habis.

Perhentian seterusnya ialah Ta Phrom Temple. Juga dikenali sebagai Tomb Raider Temple pasal dulu filem Tomb Raider shooting kat sini. Popular dengan pokok-pokok besar yang dah jadi sebahagian dari temple tu sendiri.


Sayangnya kerja-kerja restoration sedang giat dijalankan. Dapat masuk kawasan depan, tepi dan belakang je. Kawasan tengah ditutup kepada pelancong.

Lunch kejap. Kat dalam kompleks ni takde restoran halal, so makan seafood la macam biasa.
Dan akhirnya; Angkor Wat!


Seriously magnificent. Memang besar dan dikelilingi terusan air selebar 200 meter. Ada 5 pagoda utama di bangunan utama Angkor Wat. 5 pagoda ni melambangkan 5 puncak Gunung Meru dalam mitos Hindu. 

Asalnya Ankor Wat ni dibina sebagai kuil Hindu dan kemudian dijadikan kuil Buddha. Itu sebab kenapa di dinding penuh dengan ukiran Dewa Vishnu tapi setiap lorong dipenuhi patung Buddha.


Tangga naik ke pagoda utama sangat la curam. Mengetam lagi. Tapi puas woi dapat sampai tingkat atas sekali. Berbaloi!

Untuk naik ke tingkat atas sekali ada had bilangan yang dibenarkan. Petugas situ akan pastikan ada orang yang turun sebelum benarkan orang lain naik. Isu keselamatan rasanya.


Keluar dari Angkor Archaeological Park dalam pukul 4 petang dan terus ke Tasik Tonle Sap. Tasik ni ialah tasik terbesar di Asia Tenggara. 

Melihat kehidupan rakyat Khmer sambil menikmati sunset. Sangat cantik.


Kat perkampungan air Tonle Sap bukan sekadar adarumah terapung, malah kedai terapung, bengkel terapung, gereja terapung, sekolah terapung dan gelanggang badminton terapung! 

Selesai di Tonle Sap kami kembali semula ke hotel, rehat kejap dan ke Pub Street pulak untuk lepak sambil layan tarian Apsara.


Kalau di Bali ada tarian Kecak dan di Thailand ada tarian bogel, di Cambodia pula ada tarian Apsara. Wajib tengok kalau dah sampai sana.

Akhir sekali, pergi foot massage sebelum balik hotel. Gila sedap kena urut :p

2 comments:

muhamadakmalwahab said...

cool can Angkor Archaelogical Park tuh...demmm aku tak jalan sampai abis...sebab besor sangat...tak larat den...hwaaaaa...

Al Hadi said...

serius penat weh... rasa macam kat OBS lak hahaha