Monday, July 4, 2011

Universal Studios Singapore


Akhirnya aku sampai jua di bumi Singapura. Bukan tak mahu pergi, tapi tukaran mata wang yang tak menguntungkan selain tak reti transportation membantutkan hasrat aku. Perjalanan ni pun bukanlah rancangan asal. Plan asal sebenarnya nak ke Pulau Tioman, akhirnya tukar last minute ke Universal Studios Singapore.

Dan alhamdulillah, sampai jua akhirnya :D



Untuk memudahkan perjalanan ke sana, aku dapatkan khidmat "orang dalam" iaitu ejen pelancongan yang direkomen kawan. Dah siap kawtim, so dapat la harga lebih murah dari biasa. Pakej hotel, kereta + driver a.ka tour guide, dan tiket masuk USS.

Oh ya, tiket masuk USS ialah SGD72 pada weekend dan SGD62 pada hari biasa.

Ini kali pertama aku masuk Singapura, aku tak tau nak bawak berapa dollar. Just to be safe, aku bawak SGD200. Mana la tau nak beli apa-apa kan.



Bergerak dari JB Central Hotel pukul 8 pagi terus ke USS di Sentosa Island. Biasanya kalau party-goers pasti biasa ke Siloso Beach, venue untuk ZoukOut.

Trafik lancar, malah boleh kata kosong jalan masuk ke Singapura. BIasanya weekend memang macam tu, orang Singapura akan masuk Malaysia masa weekend. Lebih murah nak holiday dan shopping di Malaysia ;)


Apa yang best di USS? Semua best!

Taman tema perfileman, of course la best. Macam-macam theme ada sini. Mula-mula masuk akan lalu Hollywood Boulevard. Sini je dah banyak benda nak tengok. Tapi apa-apahal kena lunch dulu kat 80's cafe. Sebijik macam dalam filem Back To The Future.

Nak makan takut tak halal, so order burger ikan je. Dah habis bayar baru nampak lambang halal. Sungguh hampeh.

Sesekali akan ada watak-watak filem/kartun yang muncul. Yang aku jumpa ialah Betelgeuse, Betty Boop, Po, Woody Woodpecker dan Charlie Chaplin.


Antara bahagian-bahagian dalam USS ni ialah:
  • Sci-Fi City
  • BattleStar Galactica (high speed roller-coaster)
  • Revenge Of The Mummy
  • Madagascar
  • Jurassic Park
  • Shrek 4D
  • Waterworld
Ride Madagascar sangat best dan buat orang panik hahahaha.

Tapi ride Shrek 4D kena bayar extra SGD40, so aku xnak buang duit kat sini. Next time kot.



Pasal aku pergi weekend, punya la ramai beratur nak main. Tak sempat nak naik semua ride. Ada yang kena tunggu 2 jam baru dapat naik aaaaaaaaaaa hangin aku. Takpe, aku mesti pergi lagi. Dan elakkan weekend!

Selain ride bertemakan filem, banyak ride/show lain bertemakan Hollywood dan muzikal. Show Lights, Camera, Action! menampilkan special effect yg sangat best.

Sebelum keluar, sempat lagi singgah Universal Studios Store dan beli barang cenderahati. Sorry la, aku tak dapat nak belikan keychain ke hapa. Gila ah mahal.



Universal Studios Singapore, aku akan kembali!

7 comments:

marmalade said...

wah i nak pegi! but i know it's darn expensive.
dunno when lah to go. end of the year, sure lagi mahal :)

akusangpenerbit said...

harus kembali dgn agenda yg lebih meriah

frankie said...

sorang keletihan sorang lg kaki melecet.haha..tp USS ni mmg bes..nxt time gi aku nk naik sume ride. even ride budak2..hahaha

Al Hadi said...

Mala - pergi la, kena rasa gak. tapi make sure pergi weekdays dan bukan masa cuti sekolah :)

Abby - of course! mesti lebih grand.

Fariq - lain kali aku pakai selipar jamban je hahaha pastu gi Hooters!

ara said...

macam best! agak2 baby aku dah besar boleh berjalan baru leh gi ni. huhu.

frankie said...

pakai selipar jamban beserta baju dan seluar pendek yang ketat..sangat sesuai utk duduk di tepian sungai

Al Hadi said...

Ara - mmg best. Ajun pasti makin sengal kat sana hehehe

Fariq - oh yess.... dan lepak makan di Hooters ;)