Sunday, January 24, 2010

Catatan Medan

Untuk memenuhi permintaan Akmal yang nak ke Medan masa birthday dia nanti, aku persembahkan tips-tips dan pemerhatian aku mengenai Medan, Danau Toba dan perkara-perkara yang sewaktu dengannya. Hope you'll find it useful :D

1. Medan bukannya sebuah top tourist attraction. Lebih kepada transit stop sebelum ke tempat lain. Hanya ada 2 tempat yang biasa dikunjungi iaitu Danau Toba dan Berastagi. Danau Toba ialah sebuah tasik diatas gunung berapi yang tidak aktif lagi, manakala Berastagi adalah kawasan sawah padi diatas gunung.

2. Shopping di Medan adalah amat menyeronokkan jika kau sudah berkeluarga dan ada anak kecil dan ingin membeli selimut, toto, baju budak, pakaian Jawa, jamu dan barangan purba. Jika kau adalah seorang bujang yang ingin tempat yang happening, kau akan mati kutu di Medan.

3. Perbelanjaan di Medan akan lebih kepada transportation. Ke Danau Toba atau Berastagi akan memakan kos yang banyak dan masa yang lama. Ke Danau Toba ialah sekitar 4-5 jam. Aku tak ke Berastagi. Setakat sawahpadi, kat kampung aku bersepah.

4. Transportation kemana-mana adalah menggunakan bas, teksi, Avanza atau keretapi. Untuk keselesaan, sila naik Teksi atau Avanza. Untuk penjimatan, sila guna bas atau keretapi. Tapi menaiki keretapi akan mengambil masa 6 jam dan kemungkinan besar kau kena duduk di atas bumbung, dan bas lebih murah kerana semua tingkap tertutup dan TIADA AIR-COND selama 5 jam. Dan ramai orang merokok dalam bas.

5. Kota Medan sangat kotor. Dimana-mana penuh dengan sampah dan berbau longkang. Semua penutup longkap sudah dicuri dan sila berhati-hati semasa berjalan.

6. Tiada nightlife di Danau Toba dan Medan.


PROS:

1. Danau Toba sangat indah dan merelakskan.
2. Kos makanan dan barang-barang adalah murah.
3. Tiada masalah bahasa.

CONS:

1. Banyak penipu / pengepow / peminta sedekah.
2. Kota Medan sangat kotor dan busuk.
3. Takde apa yang seronok dilihat. Semuanya sama je.

.

7 comments:

Mr. Moshuchi said...

wowww...new branding nampaknya. selamat kembali...

ntah mimpi apa ko ye...hehehe

Al Hadi said...

terima kasih :D

ardy wiranata said...

indonesia is a f**k up country!

muhamadakmalwahab said...

aku udah tau medan membosankan...memang the purpose of my trip nak gi danau toba sahaja
7-9 june...sampai airport terus ke danau toba...tengs for the trip...alamat aku hanya berfotogediks la di medan...huahuahauh

Al Hadi said...

Enjoy yourself :D

frankie said...

aku paling risau point no 6 tuh..kalo tu tade, adoi~~bukan vacation namanya tuhh

Al Hadi said...

Exactly :D