Wednesday, July 22, 2009

Review - Harry Potter And The Half-Blood Prince

PLOT:

Harry dan rakan-rakannya kembali ke Hogwarts untuk tahun ke-6 dimana beliau mengambil kelas Potion yang diajar oleh seorang watak baru, Professor Slughorn. Di kelas ini juga Harry menemui sebuah buku kepunyaan Half-Blood Prince yang banyak memberinya ilmu baru. Dalam pada masa itu juga asal-usul Voldemort diterangkan dengan lebih mendalam dan bagaimana dia menyimpan kuasanya dalam usaha untuk hidup abadi. Selain itu, kehidupan remaja para pelajar Hogwarts juga banyak berubah dan ditambah dengan konflik.

REVIEW:

Aku suka filem ni. Jauh lebih baik berbanding filem ke-5, Order Of The Phoenix yang meleret leret dan membuang masa.

Jalan cerita agak perlahan, tetapi tak sampai membosankan. Watak Draco juga diberi penekanan yang lebih berbanding filem-filem sebelum selain watak lain yang dikembangkan dengan baik.

Adegan aksi dikurangkan dan tumpuan diberi pada asal-usul Voldemort dan perkembangan watak-watak utama. Humor yang baik, kesinambungan yang terancang dan memuaskan!

Cuma ending filem agak tergantung dan anti-klimaks. Tiada ending yang definitif seperti filem sebelumnya. Kemungkinan besar pasal nak sambung untuk filem seterusnya, Harry Potter & The Deathly Hallows.

Sila tengok kalo minat.

No comments: