Sunday, March 8, 2009

Review - Watchmen

PLOT:

Pada tahun 1985, tatkala Amerika dan Rusia berada di ambang perang nuklear, sekumpulan hero yang sudah veteran dan menggelar diri mereka sebagai Watchmen terpaksa bersatu kembali apabila salah seorang ahli mereka, Comedian dibunuh. 2 anggota Watchmen telah mendedahkan diri mereka dan menjalani kehidupan normal manakala hanya seorang sahaja iaitu Rorschach yang masih memegang prinsip asal perjuangan mereka. Persoalan untuk mencari siapa pembunuh Comedian membawa kepada sesuatu yang diluar jangkaan.

REVIEW:

Secara peribadi, filem ini sangat best. Sangat berbeza dengan filem-filem hero yang lain yang mana sekumpulan hero ini adalah juga merupakan anti-hero pada masa yang sama. Filem superhero tipikal mesti ada superhero dan supervillain, tapi dalam filem ni semua hero hanya manusia biasa yang memakai kostum dan bersenjata, kecuali Dr Manhattan.

Special effect dan teknik fotografi, memang cun. Tapi kalau korang expect adegan gaduh maha dahsyat dan adegan letup-letup, sila abaikan filem ni. Filem ni lebih mempersoalkan tentang moraliti kemanusiaan dan keganasan yang perlu untuk tujuan lebih besar.

Watak kegemaran aku adalah Rorschach. Seorang hero yang bersifat anti-hero dan juga sangat saiko dan kejam bila menghukum. Beliau memakai topeng putih bertompok hitam yang mana tompokan itu sering berubah-ubah mengikut emosi. Jalan cerita filem ini juga berdasarkan narration dari jurnal beliau.

Masa tayangan adalah 2 jam 45 minit. Masa yang lama, tapi aku sekali pun tak pandang jam pasal jalan cerita yang bagi aku sangat menarik. Tak macam The Spirit dan Ong Bak 2 yang maha bosan dan sangat cliche.

Aku tak expect semua orang akan suka filem ni, pasal filem ni lebih banyak mengajak penonton berfikir. Dan aku tau majoriti penonton filem kat Malaysia ni tak mahu berfikir.

Apa pun, aku sangat berpuas hati dengan Watchmen!

No comments: