Sunday, December 14, 2008

Review - Transporter 3


Aku teruja nak tengok filem ni lepas tengok trailer yang dahsyat dan penuh adegan aksi-aksi yang yang hebat, apatah lagi filem Transporter yang pertama dulu memang best. Dan berdasarkan itu, aku pun tengok la filem ni.

PLOT:

Mengisahkan Frank Martin (Jason Statham) yang masih meneruskan kerjaya underground beliau sebagai delivery boy tanpa soalan, asalkan dibayar dan mengikut peraturan. Seperti filem kedua dahulu, beliau masih menggunakan kereta Audi A8 W12 sebagai kereta penghantaran.

Kali ni, beliau terpaksa (dan dipaksa) menghantar pakej yang berupa seekor awek bernama Valentina (Natalya Rudakova) yang merupakan anak seorang menteri Ukraine. Beliau turut dipakaikan satu gelang bom yang akan meletup jika beliau berada lebih 75 kaki dari keretanya.

Maka bermulalah aksi-aksi yang melibatkan darah, petrol, vodka dan kepala botak.


REVIEW:

Filem ni langsung tak sehebat filem Transporter yang dulu. Jalan cerita yang bodoh, awek yang menjijikkan, aksi lovey-dovey yang memualkan dan beberapa adegan tak masuk akal.

Biar aku jelaskan dengan terperinci;

1. Awek bagi filem ini dipegang oleh Natalya Rudakova, yang memiliki badan yang nipis macam plywood, muka yang menjijikkan, perangai yang tak ubah seperti Wanita Gedik Ketagih Zakar, dan lakonan seperti kayu. Aku rasa nak termuntah setiap kali muka dia keluar. Serius.

2. Jalan cerita yang bodoh. Susunan adegan yang nampak sangat dibuat-buat. Contoh: Awek nak kencing tapi beli vodka dan telan pil. Lepas tu berdisko dalam kereta sambil kena kejar dengan orang jahat bersenjata AK47. wtf?

3. Adegan lovey-dovey yang memualkan aku. Macam ni; selepas berjaya bawak kereta laju-laju dan bunuh penjahat, awek ajak hero menari bogel atas padang lalu bergesel-geselan dan menjurus kepada seks atas rumput (tak gatal ke?). wtf?

4. Kereta hebat sang hero termasuk dalam sungai. Dalam keadaan bawah air, hero amik nafas dari tayar kereta. Ada dalam air kira-kira 20 minit. Bila dah tarik kereta keluar ke darat, tayar masih ada angin! Dan enjin boleh hidup dan terus sambung kejar penjahat atas keretapi! WOW!

5. Aku benci awek filem ni. (Aku tau aku dah sebut tadi tapi aku nak sebut lagi). Kereta Audi A8 W12 ini jauh lebih seksi dan menggiurkan dari dia. Aku tak tipu.

.

No comments: