Tuesday, October 28, 2008

Aku dan Handphone

Setelah membaca entri terbaru si Rosli mengenai handphone-handphone yang pernah kita miliki, aku pun terfikir nak buat gak.

Berikut adalah handphone yang pernah aku miliki sehingga sekarang;





1. Nokia 2110

Handphone pertama aku. Ya, aku sempat menggunakan handphone sebesar batu-bata ini. Ia berkebolehan membuat dan menerima panggilan, menaip dan menerima SMS serta berkebolehan membunuh seekor anjing. Aku guna handphone ni 3 bulan je sebelum bertukar ke handphone kedua.





2. Alcatel One Touch Max

Handphone kedua aku. Masih teringat lagi aku study sambil handphone ni charging berdiri kat meja aku. Bunyi deringan monofonik yang amat kuat dan kadang-kadang amat annoying. Aku guna sampai la saat kematiannya pada penghujung tahun 2001.






3. Samsung SGH R220

Handphone ketiga aku. Ini lah handphone pertama aku yang ada warna selain warna monochrome pada skrin. Masa ni skrin warna biru amat popular dan jadi kemestian pada pemgeluar handphone. Seingat aku yang memulakan trend skrin biru ni ialah Samsung Blue Eye. Dan ini juga handphone pertama aku yg boleh layari Internet dengan WAP. Masa tu kira yang paling canggih la. Handphone ni aku serahkan pada abang aku bila handphone dia menemui ajalnya.




4. Nokia N-Gage

Handphone keempat aku. Yang masih berfungsi sampai kini dan aku guna sesekali untuk pastikan ia masih berfungsi. Ini handphone pertama aku yang takde antenna terkeluar, boleh main MP3, ada Radio, Bluetooth, bole simpan gambar, lagu dan video. Dan yang paling best, Game! Kira ala-ala Gameboy la. Game N-Gage favourite aku ialah Asphalt Urban GT, Splinter Cell dan Angelfish. Internet jugak lebih best kat handphone ni dengan GPRS. Cuma satu je kurang handphone ni ialah ketiadaan kamera. Itu jer.



5. Nokia 6708

Handphone kelima aku. Dan juga handphone paling mahal pernah aku miliki. Satu-satunya handphone touchscreen daripada Nokia masa tu. Memang agak terkial-kial masa awal-awal dulu nak biasakan menaip SMS guna stylus. Fungsi PDA handphone ni memang amat mengujakan aku. Semua features yang ada pada handphone-handphone lama aku ada pada handphone ni termasuklah kamera. Tapi takde Radio FM. Tak kisah la kot. Tapi yang paling best pada aku ialah handphone ni memiliki keupayaan Recon, yang membolehkan aku mengawal semua peralatan yang menggunakan remote control! Dengan handphone ni aku dapat kawal TV, DVD Player, kipas, Astro, dan macam-macam lagi. Habis Astro kedai mamak aku kacau. Hehehehe....



Sekarang dah 2 tahun aku guna Nokia 6708 tu. InsyaAllah aku nak beli baru bila ada handphone yang aku berkenan nanti.

Dan aku perasan, semua handphone aku berbentuk candybar. Mungkin lepas ni aku nak cari clamshell, slide atau Communicator. Atau mungkin PDA.

Apa handphone yang korang pernah pakai?
.

No comments: